söndag 18 april 2010

Söndagssyssla

Det är söndag. Vi har halverst städat ihjäl oss (vi gav upp när det kom till kyl och skafferi, det tar vi en annan gång)Nu skriver Ylva skola, så jag sitter vid dator och kom över en liten lista jag gjorde för ganska exakt ett år sedan. Lika bra att göra den igen kan man tycka.

För fem år sedan: Tvåan på gymnasiet. Jag hade just fyllt 18 år och det var fortfarande tillåtet att röka på krogen (så gammal är jag). Sommaren var påväg, jag träffade Isak och pratade i telefon hela Uppsalaresan med kören. Livet var enkelt, inga beslut som måste fattas, en skola med en riktigt härlig klass att gå till varje dag, för mycket matte och fysik för min smak men vad gjorde väl det. Ica-fika på torget och glass med kolasås på donken varje dag efter skolan. Limegrön kavaj och mina första stuprörsjeans. Glassfest och stereon nedstoppad i ryggsäcken. "Stoppa snarket" banderollen som jag "hittade" ovanför möbelaffären vid efyran. Härliga tider.

För tre år sedan: Första våren utan skola. Jag jobbade på Stig´s så mycket det gick, hade än inte hunnit bli less på att göra smörgåstårtor, mackor och luncher. Trivdes faktiskt rätt bra på mitt första riktiga jobb. Alla hängde fortfarande hemma i Skellefteå och livet rullade på. Beslutsånget inför hösten och framtiden såklart. Jobba kvar på Stigan, plugga, eller bara dra iväg någonstans? Bokade resa till grekland innan sommaren skulle börja för att stilla utomlandsabstinensen och komma iväg lite innan sommaren.

För ett år sedan: Just hemkommen från en galen säsong i Alperna. Lite hög på livet, brunbränd i ansiktet och glad över att få träffa alla därhemma igen. Jobbade lite på Stig´s när det gick och taggade för valborgs i Uppsala.

För tre månader sedan:
Hade just lämnat Sverige efter världens bästa jul, 3,5 veckor av bara roligheter och fina folk. Hunnit lämna även München och var tillbaka i Bad Gastein, trots att jag sagt att jag aldrig mer skulle dit igen. Inget kunde bli så bra som förra året (trodde jag, men tänk vad fel man kan ha). Lite virrig över vad jag riktigt höll på med, hoppande mellan städer och länder. Men samtidigt riktigt glad över att vara tillbaka i backen, tillochmed jobbet var kul. Jag kände mig som hemma, åkte skidor så mycket det gick och träffade folk jag inte träffat på alltförlänge.

Igår: Jobbade på Hilton och sedan njöt jag av en härlig lördag i solen i München med samboYlva. Årets första jordgubbar och lycka över att bo där vi bor.

Idag: En riktig hälsodag med smoothie till frukost, pilates, sallad och sedan storstädning av lägenheten. Med lite härlig musik är det tillochmed kul att dammtorka och skrubba kök.

Imorgon: Ledig, ipod i öronen och bara gå är planen. Precis som jag brukar göra de dagar jag är ensammen och ledig. Lite som "cykla vilse" leken vi hade när vi var små, fast här handlar det om att vilse. Hitta roliga vägar och inte tänka så mycket alls. Senare på kvällen kommer bröderna Rogö efter avslutad säsong i Bad Gastein, och jag har några fina dagar att se fram emot kan jag tro.

Om ett år:
Trodde jag att jag visste vad jag gjorde. Men, som jag sagt så många gånger förr. Det blir aldrig som man tänk sig. Verkligen aldrig för min del. Om ett år kan jag vara i en alpby, i Östersund, på en surfingbräda eller var som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar